
Čeprav je za resnejšo analizo dela črnogorske vlade potrebno še malo počakati, da mine vsaj prvih 100 dni, smo se ozrli na prva dva meseca njenega delovanja. Od premierja Milojka Spajića se veliko pričakuje, še posebej, ker prihaja za Dritanom Abazovićem, ki ga predstavniki EU neuradno označujejo kot največje razočaranje sprememb v Črni gori.
Novi premier Milojko Spajić je vstopil v politiko po volitvah leta 2020, ko je bil izvoljen za finančnega ministra v vladi Zdravka Krivokapića, oblikovani pod vplivom Srbske pravoslavne cerkve.

Spajićeva vlada je v sedanji obliki določena za leto dni, ko jo čaka rekonstrukcija. Pomembne položaje bodo nato zasedli stranki Andrije Mandića, Nova srbska demokracija in Demokratska ljudska stranka Milana Kneževića. Ob ustanovitvi koalicije je bilo namreč rečeno, da bosta stranki podprli manjšinsko vlado, konec prihodnjega leta pa bodo s preoblikovanjem vlade postali njen del. Dobili bodo mesto podpredsednika vlade in štiri ministrstva, Mandić pa je že postal predsednik črnogorskega parlamenta.
Volk dlako menja, a narave nikdar

Čeprav so stranke, ki sestavljajo 44. vlado Črne gore, v dogovoru pred njenim oblikovanjem posebno mesto namenile povezovanju in “močni podpori” črnogorske poti k evropskim vrednotam, se zdi, da bo ta zaveza lahko kratkotrajna. Znano je, da sta Mandić in Knežević politika, ki ne podpirata sankcij proti Rusiji zaradi agresije na Ukrajino. Zavzemata se tudi za krepitev vezi s Srbijo in Rusijo, kar ne gre skupaj z evropsko agendo. Prav tako omenjeni politiki, ki zdaj sedijo v črnogorski vladi, ne priznavajo neodvisnosti in suverenosti Kosova, zanikajo genocid v Srebrenici, ne spoštujejo mednarodnih sodišč, še posebej tistega za vojne zločine v Haagu, in slavijo zločince kot heroje, izpostavlja Samir Rastoder, dolgoletni novinar-urednik portala Standard, ki leta in leta spremlja črnogorsko politično sceno.
Tudi v Centru za raziskave v Podgorici menijo, da se to lahko odraža na delu vlade. “Osebno menim, da bo to dinamiko težko vzdrževati in obstaja možnost, da se bo koalicija, zbrana okoli nekdanje Demokratske fronte, vrnila k prvotnim načelom, kar bi predstavljalo resen preizkus za vladajočo koalicijo,” pravi analitičarka Cemija, Ana Nenezić.
Konflikt med premierjem in predsednikom

Ko govorimo o pristopu premierja Spajića in predsednika Milatovića, ki prihajata iz Gibanja Evropa (PES) do Evropske unije, oba deklarativno izražata močno podporo procesu evropskih integracij, ki uživa podporo več kot 80 % državljanov Črne gore. Poleg tega močno podpirata Nato in obveznosti, ki izhajajo iz članstva Črne gore. Postavlja pa se vprašanje, ali se za deklarativno podporo skriva iskrena politična volja ali taktika in ali je resnični cilj prispevati k boljšim rezultatom in pospešiti integracijski proces.Oba politika se zavzemata za pospešitev reformnega procesa, predvsem v okviru ključnega pogajalskega poglavja 23 – Pravosodje in temeljne pravice. Napredek v tem poglavju je ključen za nadaljevanje pogajanj. Menim, da se oba politika zavedata pomena tega vprašanja za Črno goro in da je njuna politična kariera odvisna od sposobnosti prispevanja k integracijskemu procesu. Kljub razlikam pričakujem, da bosta oba politika odgovorila na to preizkušnjo. Ostaja izziv kdo si bo lastil uspeh v primeru pozitivnih rezultatov,« pravi analitičarka Cemija, Ana Nenezić. Po njenem mnenju je očiten politični razkol med obema strujama v Gibanju Evropa (PES), ki ju vodita premier Milojko Spajić in predsednik Jakov Milatović.

Razhod je neizbežen
“Vprašanje ni, ali bo do razhoda prišlo, ampak kdaj bo formaliziran. Razlike v pristopu, politični taktiki, možnih koalicijah in ključnih prioritetah so bile vidne že med parlamentarnimi volitvami in so dobro znane javnosti v Črni gori,« poudarja Nenezić.
Veliko je bilo situacij, v katerih je predsednik Milatović javno kritiziral predsednika svoje stranke. Kritike so se vrstile od načina vodenja pogajanj za sestavo nove vlade do načina dela in odločanja znotraj stranke. “Pomembno je omeniti, da je predsednik Milatović večkrat izrazil svoje nepoznavanje ekonomskega programa “Europe Zdaj 2″, kljub dejstvu, da je po prevzemu funkcije predsednika Črne gore ohranil svojo strankarsko funkcijo,” dodaja Nenezić.
Po drugi strani pa premier Spajić doslej še ni javno izrazil svojega stališča glede komunikacijskih težav s predsednikom Milatovićem, a obstajajo številni indikatorji, ki kažejo, da odnos med njima ne deluje in da so politične razlike globoke. Zato menimo, da bo te razlike težko preseči in da lahko v prihodnjem letu pričakujemo formalni razhod,« poudarja Nenezić.
Vse glasnejši so komentarji, da je Milatovićeva politika bolj usmerjena v regijo, v izboljšanje in intenziviranje odnosov s Srbijo, in da bo to vplivalo tudi na njuna razhajanja.
Gospodarske reforme so ključne za oceno uspeha črnogorske vlade
Politična prihodnost Milojka Spajića, magistra ekonomije, nekdanjega finančnega ministra, je po mnenju analitikov odvisna od gospodarskih reform, ki jih namerava izvesti. Preden je postal predsednik vlade, je državljanom obljubljal dvig minimalne pokojnine na 450 evrov, povprečna plača pa bo po njegovih besedah v enem letu znašala 1000 evrov. Državljani Črne gore se namreč najbolj odzivajo na ekonomska vprašanja, tako da bi po popisu prebivalstva, ko bodo identitetna in podobna vprašanja zaključena, ekonomska ostala glavna tema.
Skrb vzbujajoče je dejstvo, da v Črni gori še pol leta po objavi, nihče pravzaprav ne ve, kaj vsebuje program Evropa zdaj 2, torej gospodarska platforma, na podlagi katere je gibanje Evropa dobilo največ glasov v volitvah- spominja Ana Nenezić iz Centra za spremljanje in raziskovanje.
Minister za zunanje zadeve Filip Ivanović obrača ploščo

Ministrstvo za zunanje zadeve v črnogorski vladi vodi doktor filozofskih znanosti Filip Ivanović, ki je nekoč pisal kolumne proti Natu in bil na proruski liniji. Kako kompetenten je lahko minister za zunanje zadeve pri izvajanju evropske agende vlade, ki ji pripada? “Njegove dosedanje funkcije so lahko v tem pogledu izziv, vendar je ključno, da kot minister zdaj zastopa in izvaja uradno politiko vlade, ki je usmerjena v povezovanje z Zahodom,” meni Nenezić. Pomembno je, da ima minister jasen in usklajen pristop k tem ciljem in v svojem dosedanjem delovanju ni odstopal od zastavljenih usmeritev, dodaja.
Prvi vladni pregled, izvedba popisa – je uspešno minil
Vrnimo se k trenutni oceni dela vlade, ki vliva zmeren optimizem. Gre za uspešen začetek popisa, ki je več mesecev povzročal visoko stopnjo polarizacije v družbi. “Odločitev predsednika vlade, da preloži popis in začne pogovore s ključnimi političnimi subjekti in drugimi akterji, ki sodelujejo v tem procesu, se je izkazala za zrelo politično potezo, ki je rezultirala v podpisu sporazuma z opozicijo.” To dejanje je prispevalo k zmanjšanju politizacije in omogočilo izvedbo popisa v bolj mirnem ozračju,« dodaja analitičarka Cemija Ana Nenezić.
Hkrati se je začel postopek izbire ključnih položajev v pravosodju, ki je državo leta omejeval pri nadaljnjih korakih v smeri EU in je bil predmet kritik Bruslja. Proces še poteka, parlamentarna večina pa za zdaj deluje in kaže rezultate. Vendar pa je treba počakati na njegovo dokončanje, preden jo lahko ocenimo kot uspešno, dodaja Nenezić.
Vprašanje za “milijon evrov” je, ali bo premierju Milojku Spajiću uspelo prepričati Bruselj in državljane Črne gore v letu, ko vlada njegova vlada, da je njegovo “prilagajanje” tema, ki razdvaja državljane Črne gore in vsiljevanja eksistencialna, ekonomska vprašanja so prava pot, ki dopolnjuje evropsko,« pravi novinar-urednik Rastoder, ki spremlja politične teme v Črni gori. Vsekakor bi mu bilo treba dati še nekaj časa, da to pokaže.
Abazović vs Spajić
Vidne so velike razlike v načinu vodenja med nekdanjim in sedanjim predsednikom vlade. V tem kratkem obdobju je najbolj opazen premierjev odnos do javnosti. Za razliko od gospoda Abazovića, ki je bil pogosto prisoten v javnosti in so se seje vlade javno prenašale, ima premier Spajić nasproten pristop. Od konca parlamentarne volilne kampanje je javnost prikrajšana za njegove poglede na ključne družbene izzive. Komunikacija z javnostjo je omejena in nadzorovana, seje vlade pa so po novem zaprte za javnost. Menim, da se bo to razmerje moralo spremeniti, če bo predsednik vlade želel ohraniti podporo, ki jo trenutno ima s strani državljanov Črne gore, poudarja Nenezić.