Negotova politična pot 44. črnogorske vlade

Aktualna črnogorska vlada je doživela in preživela prvih 100 dni svojega obstoja. Čeprav je premier Milojko Spajić z njenim delom več kot zadovoljen, so se takoj začele zgodbe o njeni rekonstrukciji. Zastavlja se vprašanje, zakaj hiteti z rekonstrukcijo nečesa, kar daje tako dobre rezultate? Ali lahko rekonstrukcija vlade pomeni tudi ustvarjanje drugačne Črne gore po »navodilih« od zunaj? Spomnimo, z rekonstrukcijo črnogorske vlade bodo stranke s proruskim in prosrbskim vplivom dobile več položajev na vseh ravneh izvršne oblasti. Državljani Črne gore so v nekaterih občinah, kjer prosrpske stranke že imajo oblast, priča rekonstrukciji celotnega črnogorskega obstoja na podlagi srbske zgodovine ali legend. Srbski prazniki se v teh občinah praznujejo z vsemi nacionalnimi simboli Srbije. Zato je pomembno, da se rekonstrukcija vlade izpelje v duhu ohranjanja državljanskega značaja Črne gore, kar je enako pomembno kot zapiranje sedanjih poglavij za vstop v EU.

Proevropska usmeritev Črne gore v prvih 100 dneh nove vlade

Glede na dosedanje uradne poteze je mogoče sklepati, da vlada trenutno ostaja na poziciji proevropske črnogorske politike. To je potrdila tudi medvladna konferenca Črne gore in EU, ki je bila organizirana konec januarja. Takrat je Evropska komisija pritrdila, da je bil v Črni gori dosežen določen napredek.

Na podlagi analize Centra za demokratično tranzicijo iz Podgorice so se tudi uradna vladna politika in pristojni ministri za zunanje zadeve in obrambo držali začrtanega v mandatarskem ekspozeu – “še naprej bomo izvajali vse obveznosti, ki izhajajo iz članstva, Nato je zavezan dolgoročni stabilnosti in varnosti regije.” Premier Milojko Spajić se je od oktobra dvakrat srečal z generalnim sekretarjem Nata Jensom Stoltenbergom in poudaril, da ima Črna gora evroatlantsko vlado, ki je odločena biti močan steber Nata.

Vendar pa krepitev položaja Črne gore v evropskem prostoru še vedno ne spremlja njena diplomatska mreža, ki je v zelo slabem stanju. Črnogorska vlada tega še ni vzela kot prioriteto, zato postopki za imenovanje veleposlanika še niso sproženi. Najdlje so prišli pri imenovanjem generalnega sekretarja črnogorskega zunanjega ministrstva. Črna gora že dve leti in pol nima veleposlanika v stalni misiji pri ZN v New Yorku. Že pol leta je brez veleposlanika pri Natu, dve leti pa v tem zavezništvu ni niti vojaškega predstavnika. Pri bilateralnih predstavništvih ima Črna gora rezidenčne veleposlanike le v petih državah (Belgija, Francija, Grčija, Italija in Turčija), medtem ko večina veleposlaništev deluje na ravni odpravnikov poslov, ugotavljajo v analizi Centra za demokratično tranzicijo (CDT).

Rekonstrukcija vlade

Zastavlja se vprašanje, kako stabilna vlada je v resnici, če je očiten vsakodnevni pritisk nekdanjega liderja Demokratskega Fronta in aktualnega predsednika parlamenta Črne gore Andrija Mandića, ki vztraja, da se čim prej izvede rekonstrukcija vlade. S tem bi koalicija prosrbskih strank ‘Za prihodnost Črne gore’ dobila položaje na vseh ravneh izvršilne oblasti in uresničila svoje politične in strankarske cilje. V kolikšni meri lahko neizogibna politična heterogenost vlade, ki bi jo sestavljale tako proti natovske, kot proruske sile, ponudi črnogorskim državljanom upanje o boljši in mirnejši prihodnosti Črne gore? In zakaj se zgodba o spremembah v sestavi vlade izpostavlja že zdaj, če pa je bila ta po koalicijski pogodbi predvidena za jesen 2024? Zakaj se koaliciji tako mudi?

Predsednik črnogorskega parlamenta Andrija Mandić meni, da je premier Milojko Spajić prav zaradi dobrih rezultatov parlamenta in vlade pripravljen, da se proces rekonstrukcije konča veliko prej.

“Držite svoje prijatelje blizu in svoje sovražnike še bližje”

Še vedno ni povsem jasno stališče predsednika vlade Milojka Spajića, ki je pooblaščen, da predlaga obnovo vlade. Na vprašanje, ali je možno, da bi do rekonstrukcije vlade prišlo že aprila in kaj bi to pomenilo, je Spajić dejal, da ti narativi ne upoštevajo interesov državljanov Črne gore.

Preden govorimo o obnovi vlade, je treba  bolj poskrbeti za obnovo letališča, cest, infrastrukture itd. Rekonstrukcija vlade je politična stvar, ki se bo zagotovo zgodila, in vse to smo opredelili v sporazumu.  Ne razumem, zakaj moramo vsakih deset dni razpravljati o tem, ampak dobro, izjavil sem, da hočem vse sestavne dele parlamentarne večine v izvršilni oblasti prav zaradi prevzemanja odgovornosti, preseganja te mentalitete opozicije in vstopanja v nek odgovoren odnos do države in državljanov’ je komentiral Spajić.

V politični javnosti se ugiba, ali je mogoče vlado sestaviti z opozicijskimi strankami, kot je DPS, česar si po informacijah sogovornikov Foruma za evropski Balkan želijo tudi v enem delu PES.

In medtem, ko so podpisniki koalicijske pogodbe kategorični, da lahko v vlado vstopijo le oni, politični subjekti izven pogodbe pa niso vabljeni, sogovorniki FEB-a, kot eno od možnosti navajajo drugačen scenarij. Scenarij  po katerem bi Spajić preložil rekonstrukcijo vlade do kongresa Gibanja Evropa zdaj in razhoda s strujo črnogorskega predsednika Jakova Milatovića, ki deli poglede in vrednote proruske in prosrbske politike. Na kongres Gibanja za Evropo nam očitno ni treba čakati, saj je v soboto 24. 2. predsednik Črne gore in eden od ustanoviteljev PES odstopil z vseh funkcij v svoji dovčerajšnji stranki, ki jo je leta 2022 ustanovil s sedanjim premierjem Milojkom Spajićem.

Politična heterogenost vlade

Kot poudarjajo sogovorniki FEB-a, se del PES-a nagiba k vstopu Demokratske stranke socialistov in drugih opozicijskih strank, vsaj v obliki manjšinske podpore. To možnost je posredno nakazal tudi sam premier, ki je na vprašanje, ali je možno, da nekatere stranke, ki niso podpisnice Sporazuma, z rekonstrukcijo vseeno pridejo v izvršilno oblast, dejal, da “je zagovornik,, da se čim širši krog strank, voditeljev,  pridruži temu gibanju, ki je v nekem ideološkem smislu evropsko gibanje«.

Že sama politična heterogenost vlade, s prisilno rekonstrukcijo, ki bo sledila, zastavlja vprašanje, koliko realno je pričakovati stabilno nadaljevanje dela 44. Vlade ter kolikor je ona lahko funkcionalna.

Kako je mogoče, da sta v izvršilni veji oblasti lahko vpleteni dve različni ideologiji? Koliko sta lahko enakovredni? Katera bo prevladala? Pot Črne gore proti članstvu v EU in evropskim vrednotam ali pot Črne gore, ki temelji na vrednotah velikosrbske politike in apetitov. Zato mora ohranjanje državljanskega značaja Črne gore še naprej ostati v središču zanimanja črnogorske politične in širše javnosti.

Nejasna politična prihodnost vlade oz. njene rekonstrukcije, ki lahko, kljub proevrospki usmerjenosti PV Spajića, spremeni  napovedano smer proti EU, se dogaja ravno v času volitev v EU. To pa je obdobje, ko se EU ukvarja predvsem sama s seboj, ključne evropske politike pa skrbi predvsem lastna prihodnost. Posledično je vprašanje ali ima Črna gora v tem obdobju, na strani EU, res kredibilnega partnerja, ki je zainteresiran za njen napredek in čim hitrejši vstop EU.